vrijdag 30 december 2016

Mijn authentieke zelf

De kou slaat me op de keel, een ijzige wind doet me bibberen terwijl ik Flow uitlaat bij de weilanden achter onze boerderij. Ik mijmer over het jaar dat nog net niet geheel achter me ligt. Diverse intense momenten laat ik de revue passeren. Ik kom tot de conclusie dat ondanks de tranen die er rijkelijk gevloeid hebben en ondanks alle veranderingen die er hebben plaatsgevonden, het toch best een aardig jaar is geweest.

Niet makkelijk maar wel goed. Een jaar waarin ik de weg naar mijn persoonlijke legende heb terug gevonden. Mijn eigen weg die past bij mij als mens, gevonden na een zoektocht door religie. Een reis waarin ik meerdere keren mijn authentieke zelf genegeerd heb vanwege meningen van andere mensen. Nauwelijks gaf ik ruimte aan mijzelf als persoon, overspoeld door innerlijke stemmen die niet van mijzelf waren, verwijderde ik steeds meer van de route die ik moet gaan in het leven.

De laatste paar maanden ben ik steeds opnieuw in contact gekomen met mensen die net als mij een persoonlijke reis hebben afgelegd. Die ergens op een moment tot de ontdekking zijn gekomen dat het nu tijd is voor hen zelf. Voor het ontdekken van eigen normen en waarden los van welke leerstelling dan ook. Hun verhalen hebben me in laten zien, dat wanneer er ruimte is voor je eigen unieke zelf, dat dan het Universum zich samenspant om jou op de weg te leiden, die al voor de grondlegging van de wereld voor je was uitgestippeld.

Een weg van vrijheid los van kaders en beperkingen die je denken beheersen. Een weg waarin je een open houding aan kan nemen om te ontdekken wat de schepping jou te leren heeft. Dat brengt veel meer rust en vrede, dan welke door ambitie gedreven hunkering naar erkenning. De mens is gevoelig voor erkenning, daardoor past het zich aan om zichzelf uiteindelijk kwijt te raken in een web van rollen die het ten tonele voert.
Je hoeft jezelf niet te bewijzen, het leven is daar te kort voor. Wees dankbaar voor het hier en nu. Vanuit die dankbaarheid zal elke bitterheid wegvloeien en elke noodkreet om erkenning. Want dat verlangen naar bevestiging vermoeid en het behaalde succes zal dan alleen maar dienen als een fragiel laagje rondom de pijn.

Geef jezelf in 2017 de ruimte om te zijn. In al je lelijkheid, met al je gebreken, ben je zoveel mooier dan een persoon die nep is en niet meer in verbinding staat met zijn ware identiteit.

Al wandelend in de kou, met een hond die als een dolle graaft en heen en weer springt, komen deze gedachtes naar me toe. Terwijl ik verder wandel doe ik mezelf een belofte. Een belofte passend bij mijn jaarlijkse voornemen van liever zijn voor mezelf. Ik beloof aan mezelf, dat ik na een jaar van loslaten, ik in het aankomende jaar ruimte ga geven aan het meisje dat ik ooit was. Haar ga ik gestalte geven, ik ga haar voor eens en voor altijd een stem geven zodat ze kan zeggen dat wat het kind van toen niet kon. Met mijn pen in mijn hand ga ik haar opnieuw tot leven wekken, haar herinneringen herbeleven om te ontdekken de rode draden die door mijn legende heen geweven zijn.

Doing as others told me, I was blind.
Coming when others called me, I was lost.
Then I left everyone, myself as well.
Then I found everyone, myself as well
                                         - Rumi

Liefs Pris

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Neem er iets van mij in het nieuwe jaar, geeft ruimte en ontdek steeds meer je eigen ik! Je bent het waard, Liefs Pris

      Verwijderen
  3. Gods Zegen in het komende jaar Pris. Samen met je gezin(shuis). Ik lees graag weer met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen